Monthly Archives: Marzec 2020

Masaż logopedyczny wspierający rozwój mowy

Masaż aparatu artykulacyjnego wsparciem mowy dziecka

O tym, czy mowa dziecka rozwija się prawidłowo, nawet wtedy, gdy jeszcze nie mówi, obserwujemy już we wczesnym etapie jego rozwoju. Zwracamy uwagę na sprawność aparatu artykulacyjnego: wargi, język, podniebienie i policzki. Nie należy czekać, aż dziecko zacznie mówić, wystarczy obserwować pracę artykulatorów.

Niepokojące objawy to:

  • otwarta buzia,
  • nadmierne ślinienie się,
  • problemy z ssaniem, żuciem, gryzieniem, połykaniem,
  • silny odruch wymiotny,
  • ciągłe wysuwanie języka,
  • skrócone wędzidełko podjęzykowe-czubek języka układa się w serduszko, dziecku trudno jest oblizać górną wargę itp,
  • mała ruchomość języka.
  • dziecko nie ściąga pokarmu z łyżeczki ustami
  • dziecko unika jedzenia twardych produktów
  • dziecko wkłada pokarm do buzi z boku

Jeżeli obserwujesz powyższe objawy  udaj się do logopedy nawet, jeśli nasze dziecko ma dopiero kilka miesięcy. Z tak małymi dziećmi również można pracować, w takich sytuacjach, logopeda wykonuje masaż aparatu artykulacyjnego, który rodzic może wykonywać również w domu, po uprzednim poinstruowaniu przez specjalistę. Działania te nie stanowią zagrożenia dla dziecka, wręcz przeciwnie przygotowują niemowlęcy aparat artykulacyjny do pracy, a co najważniejsze można je połączyć z zabiegami pielęgnacyjnymi.

Warto jednak pamiętać, by masaż był wykonywany około pół godziny przed posiłkiem, nie należy masować dzieci, jeśli gorączkują, są chore.

Przykładowy  masaż:

Materiały użyte w trakcie masażu: szczoteczka z miękkim włosiem, gumowa szczoteczka, własny palec

  • policzki masuj ruchami okrężnymi,
  • lekkie szczypanie, oklepywanie i głaskanie powierzchni policzków,
  • masuj zamknięte wargi rozciągając je na boki i robiąc z nich dzióbek, „lep” pierożki na zamkniętych wargach dziecka
  • zaczynając od czubka języka, masujemy język ruchami okrężnymi- prawa i lewa strona języka tak, jakbyś wykonywał spiralę
  • język można masować również szczoteczką do zębów przeznaczoną dla niemowląt, gumową szczoteczką
  • ruchami kulistymi masujemy wewnętrzne partie warg i policzków.
  • Ruchami kulistymi masujemy podniebienie, przesuwając się od wała dziąsłowego w kierunku podniebienia miękkiego. Musimy uważać, by nie wywołać odruchu wymiotnego- obserwujemy reakcje dziecka
  • Masujemy dziąsła górne i dolne tak, jakbyśmy chcieli zaznaczyć każdy ząbek dziecka- nawet jeżeli go nie ma. Masujemy zawsze w kierunku wzrostu zębów.

Rodzic musi obserwować grymasy pojawiające się na twarzy dziecka. W takich sytuacjach się zatrzymujemy.

Masażu nie należy wykonywać na siłę, jednak należy pamiętać, że nadwrażliwość „oswaja” się właśnie masażem.

Prawidłowa profilaktyka w zakresie aparatu artykulacyjnegi we wczesnym etapie rozwoju dziecka jest szansą na prawidłowy rozwój artykulacji.

 

Wspieranie rozwoju ruchowego dziecka

Wspieranie rozwoju ruchowego dziecka można bez problemu wykonywać w domu.

Dotykowe pudełko

W  pudełku, wiaderku, worku itp.  umieść różne przedmioty, następnie poproś dziecko, aby włożyło do środka rękę i spróbowało odgadnąć, jakiego przedmiotu dotyka, opisało jego kształt, fakturę

Sensoryczne pudełko

Wsyp do pudełek różnego rodzaju materiały sypkie(ryż, mąka, piasek, groch, makaron itp.) Następnie umieść w środku przedmioty. Poproś dziecko, aby zanurzyło dłonie w pojemniku i postarało się znaleźć przedmioty. Może przedmioty wyjmować spinaczami do bielizny, szczypcami kuchennymi

Zabawa w wannie

W trakcie kąpieli używaj różnych rodzajów mydeł, gąbek i ręczników. Proponuj dziecku wąchanie mydła o odmiennych zapachach, dotykanie  ich powierzchni .

Możesz założyć dziecku przez kąpielą bawełniane rękawiczki, skarpetki, poproś, aby w  nich weszło do kąpieli, następnie zadaniem dziecka jest zdjęcie ich z siebie.

Zabawki

Proponuj dziecku zabawki o różnych rodzajach powierzchni – miękkie, twarde, szorstkie, gładkie, puszyste, kanciaste itp.

Naleśnik

Ciasno owiń dziecko kocem, rączki dziecka leżą wzdłuż ciała dziecka, głowa jest poza kocem) Turlaj tak dziecko po podłodze.

Malowanie dłońmi

Umieść na tacy piankę do golenia i zachęcaj dziecko, aby malowają nią różne kształty

Wspólne gotowanie

Zachęcaj dziecko do gniecenia ciasta, wałkowania itp.

Pokarmy

Zachęcaj dziecko do próbowania nowych pokarmów o różnych smakach i konsystencji.

Zabawy na piłce

Połóż dziecko na dużej piłce  na brzuszku, chwyć je za kolanka i ostrożnie spuszczaj je do dołu, tak by oparło się dłońmi o podłogę. Następnie wykonujcie w tej pozycji rzucanie przedmiotami do miski, zbieranie drobnych elementów z podłogi i umieszczanie ich w pudełkach.

Turlanie

Turlanie się po podłodze, łóżku

Huśtawki

Bujajcie się na różnego rodzaju huśtawkach, bujanie dziecka w kocu

Ślizganie

Zachęć dziecko do zabawy na zjeżdżalniach na podwórku.

Tor przeszkód

Stwórz w domu tor przeszkód zachęcający dziecko do pełzania, wspinania się, skakania, balansowania itp.

Pojazdy

Zachęcaj dziecko do jazdy na rowerze, rowerku trójkołowym, hulajnodze itp.

Bieganie

Graj z dzieckiem w berka, piłkę nożną, koszykówkę, ścigaj się itp.

Skakanie

Zachęcaj dziecko na przykład do zeskakiwania z pierwszego stopnia schodów, podskakiwania w miejscu, zabawy skakanką, zabawy na trampolinie, robienia pajacyków, gry w klasy, skakania na poduszki itp.

Obracanie

Zachęcaj dziecko do zabawy na karuzeli lub obracania się wokół własnej osi – uważnie nadzoruj te zabawy.

Przenoszenie ciężkich przedmiotów

Zachęcaj dziecko do przenoszenia butelek z wodą/turlanie butelek z wodą, przenoszenie ubrań itp.

Pchanie

Zachęcaj dziecko do pchania przed sobą torby z zakupami, dużych zabawek-po śliskiej podłodze.

Ciągnięcie

Zachęcaj dziecko do ciągnięcia dużych zabawek, gumowych lin itp.

Zderzanie

Ułóż stertę poduszek, pledów i pozwól dziecku na nią skoczyć.

Chodzenie tyłem/Chodzenie przodem z zamkniętymi oczyma.

Osoba dorosła kładzie swoje dłonie na ramionach dziecka i prowadzi je w różnych kierunkach

Taczki

Chwyć dziecko za kolanka i poproś aby uniosło się na rękach do góry, w tej pozycji wykonajcie parę „kroków” rękoma

Przelewanie

Pozwól dziecku przelewać płyny i przesypywać drobne materiały (np. piasek, ryż, makaron, fasola, groch, siemię lnu itp.) miedzy pojemnikami o różnych kształtach i rozmiarach.

Smarowanie

Pozwól dziecku smarować pieczywo masłem, masłem orzechowym, , twarożkiem itp.

Zwisanie

Zachęcaj dziecko do zwieszania się z drabinek na podwórku – nadzoruj te zabawy.

Odpychanie się/Oporowanie

Dziecko staje w odległości 40 cm od ściany i powoli na nią opada-asekurując się dłońmi, później się od niej odpycha. Dziecko leży na plecach, stopy opiera o ścianę i odpycha się od niej. Leżenie wykonuje na śliskiej powierzchni podłogi, tak , by dziecko mogło swobodnie się odepchać od ściany

Machanie i odbijanie

Odbijanie balonika zawieszonego na wstążce-rodzic może trzymać balon za wstążkę, odbijanie balonika rakietką  ping-pong itp

źródło: P. G. Emmos, L. M. Anderson: „Dzieci z zaburzeniami integracji sensorycznej…”, K. E. LIBER, Warszawa 2007