Wspieranie rozwoju ruchowego dziecka
Wspieranie rozwoju ruchowego dziecka można bez problemu wykonywać w domu.
Dotykowe pudełko
W pudełku, wiaderku, worku itp. umieść różne przedmioty, następnie poproś dziecko, aby włożyło do środka rękę i spróbowało odgadnąć, jakiego przedmiotu dotyka, opisało jego kształt, fakturę
Sensoryczne pudełko
Wsyp do pudełek różnego rodzaju materiały sypkie(ryż, mąka, piasek, groch, makaron itp.) Następnie umieść w środku przedmioty. Poproś dziecko, aby zanurzyło dłonie w pojemniku i postarało się znaleźć przedmioty. Może przedmioty wyjmować spinaczami do bielizny, szczypcami kuchennymi
Zabawa w wannie
W trakcie kąpieli używaj różnych rodzajów mydeł, gąbek i ręczników. Proponuj dziecku wąchanie mydła o odmiennych zapachach, dotykanie ich powierzchni .
Możesz założyć dziecku przez kąpielą bawełniane rękawiczki, skarpetki, poproś, aby w nich weszło do kąpieli, następnie zadaniem dziecka jest zdjęcie ich z siebie.
Zabawki
Proponuj dziecku zabawki o różnych rodzajach powierzchni – miękkie, twarde, szorstkie, gładkie, puszyste, kanciaste itp.
Naleśnik
Ciasno owiń dziecko kocem, rączki dziecka leżą wzdłuż ciała dziecka, głowa jest poza kocem) Turlaj tak dziecko po podłodze.
Malowanie dłońmi
Umieść na tacy piankę do golenia i zachęcaj dziecko, aby malowają nią różne kształty
Wspólne gotowanie
Zachęcaj dziecko do gniecenia ciasta, wałkowania itp.
Pokarmy
Zachęcaj dziecko do próbowania nowych pokarmów o różnych smakach i konsystencji.
Zabawy na piłce
Połóż dziecko na dużej piłce na brzuszku, chwyć je za kolanka i ostrożnie spuszczaj je do dołu, tak by oparło się dłońmi o podłogę. Następnie wykonujcie w tej pozycji rzucanie przedmiotami do miski, zbieranie drobnych elementów z podłogi i umieszczanie ich w pudełkach.
Turlanie
Turlanie się po podłodze, łóżku
Huśtawki
Bujajcie się na różnego rodzaju huśtawkach, bujanie dziecka w kocu
Ślizganie
Zachęć dziecko do zabawy na zjeżdżalniach na podwórku.
Tor przeszkód
Stwórz w domu tor przeszkód zachęcający dziecko do pełzania, wspinania się, skakania, balansowania itp.
Pojazdy
Zachęcaj dziecko do jazdy na rowerze, rowerku trójkołowym, hulajnodze itp.
Bieganie
Graj z dzieckiem w berka, piłkę nożną, koszykówkę, ścigaj się itp.
Skakanie
Zachęcaj dziecko na przykład do zeskakiwania z pierwszego stopnia schodów, podskakiwania w miejscu, zabawy skakanką, zabawy na trampolinie, robienia pajacyków, gry w klasy, skakania na poduszki itp.
Obracanie
Zachęcaj dziecko do zabawy na karuzeli lub obracania się wokół własnej osi – uważnie nadzoruj te zabawy.
Przenoszenie ciężkich przedmiotów
Zachęcaj dziecko do przenoszenia butelek z wodą/turlanie butelek z wodą, przenoszenie ubrań itp.
Pchanie
Zachęcaj dziecko do pchania przed sobą torby z zakupami, dużych zabawek-po śliskiej podłodze.
Ciągnięcie
Zachęcaj dziecko do ciągnięcia dużych zabawek, gumowych lin itp.
Zderzanie
Ułóż stertę poduszek, pledów i pozwól dziecku na nią skoczyć.
Chodzenie tyłem/Chodzenie przodem z zamkniętymi oczyma.
Osoba dorosła kładzie swoje dłonie na ramionach dziecka i prowadzi je w różnych kierunkach
Taczki
Chwyć dziecko za kolanka i poproś aby uniosło się na rękach do góry, w tej pozycji wykonajcie parę „kroków” rękoma
Przelewanie
Pozwól dziecku przelewać płyny i przesypywać drobne materiały (np. piasek, ryż, makaron, fasola, groch, siemię lnu itp.) miedzy pojemnikami o różnych kształtach i rozmiarach.
Smarowanie
Pozwól dziecku smarować pieczywo masłem, masłem orzechowym, , twarożkiem itp.
Zwisanie
Zachęcaj dziecko do zwieszania się z drabinek na podwórku – nadzoruj te zabawy.
Odpychanie się/Oporowanie
Dziecko staje w odległości 40 cm od ściany i powoli na nią opada-asekurując się dłońmi, później się od niej odpycha. Dziecko leży na plecach, stopy opiera o ścianę i odpycha się od niej. Leżenie wykonuje na śliskiej powierzchni podłogi, tak , by dziecko mogło swobodnie się odepchać od ściany
Machanie i odbijanie
Odbijanie balonika zawieszonego na wstążce-rodzic może trzymać balon za wstążkę, odbijanie balonika rakietką ping-pong itp
źródło: P. G. Emmos, L. M. Anderson: „Dzieci z zaburzeniami integracji sensorycznej…”, K. E. LIBER, Warszawa 2007