Monthly Archives: Luty 2015

Masaż Shantala

Masaż Shantala.

Pionierem i propagatorem masażu dziecięcego, a w szczególności masażu niemowląt, na gruncie europejskim był Frédéric Leboyer, francuski położnik pisarz i fotograf, który podczas swoich podróży naukowych poznał dokładnie technikę tradycyjnego hinduskiego masażu.

Shantala to sparaliżowana od pasa w dół uboga indyjska matka, którą Leboyer spotkał w Kalkucie. Zachwycił się, z jaką prostotą, spokojem i miłością masowała ona swoje dziecko.

W Indiach masaż praktykuje się od 28 dnia po narodzeniu do około 2 roku życia dziecka i przekazywany jest z pokolenia na pokolenie.

Dotyk oznacza kontakt i rozwija się, jako pierwszy ze zmysłów. Niemowlę rozpoczyna poznawanie świata od wrażeń dotykowych. Mowa dotyku ma ogromną wagę dla kształtowania się osobowości, ponieważ podstawą prawidłowego rozwoju osobowości człowieka, zdolności do miłości, jest nawiązanie we wczesnym dzieciństwie satysfakcjonującej, silnej i trwałej więzi emocjonalnej dziecka z dorosłym.

 

W rozwoju zarodkowym cewa nerwowa, będąca zaczątkiem mózgu i rdzenia kręgowego rozwija się z ektodermy. Tak więc skóra i układ nerwowy rozwijają się razem, z tego samego listka zarodkowego.

Skóra niemowlęcia jest największym receptorem naszego ciała, zewnętrzną reprezentacją układu nerwowego.

Nasz układ nerwowy reaguje w różny sposób. Niektóre niemowlęta są bardziej wrażliwe na dotyk inne mniej. Wykonując masaż możemy wpływać na stan układu nerwowego naszego dziecka. Odpowiednio wykonany masaż jest tą formą dotyku, która karmi mózg naszych dzieci samymi dobrymi bodźcami.

Jednym z rodzajów masażu jest Masaż Shantala. Jest masażem dla niemowląt, ale nie tylko; daje pozytywne rezultaty także zastosowany dla dzieci starszych, a w Holandii przystosowano go również dla dorosłych. Masaż Shantala wykorzystuje technikę masażu niemowlęcia znaną w wielu kulturach, przekazywaną z pokolenia na pokolenie.

Pochodzi z Indii, skąd trafił do Stanów Zjednoczonych i Kanady, a stamtąd do Holandii.

Efektem masażu

– jest rozluźnienie mięśni dziecka.

– masaż poprawia także relacje dziecka z rodzicem lub opiekunem.

– po masażu dzieci są spokojniejsze,

– śpią lepiej,

– następuje wzmocnienie poczucia bezpieczeństwa i przynależności.

Dzieciom pomaga to w rozwoju fizycznym, emocjonalnym i intelektualnym. Masaż jest szczególnie korzystny dla dzieci niespokojnych, rozdrażnionych, zanoszących się płaczem oraz dzieci przejawiających zaburzenia jelitowe. Ukojenie znajdą tu też maluchy które źle sypiają. Masaż obejmuje całe ciało dziecka. Tą drogą dąży się do zbudowania bliskiego kontaktu z dzieckiem, dając mu odczuć, że jest darzone zaufaniem, w pełni akceptowane.

Masaż Shantala ma też zbawienny wpływ na osobę wykonującą go. mama, albo tata masując dziecko uczy się rozpoznawać potrzeby własnego dziecka.

Badania nad kulturami różnych narodów wykazały, że w społeczeństwach, w których dzieci są masowane, tulone, kołysane, noszone na rękach i karmione piersią, dorośli są mniej gwałtowni i agresywni, wykazują większą gotowość do współpracy i są bardziej skłonni do okazywania współczucia. Tak więc masaż to o wiele więcej niż tylko rozkoszne doznanie zmysłowe – jego różnorodny wpływ na życie dziecka wybiega daleko w przyszłość. Rodzicom zaś daje poczucie pewności siebie i świadomość, że oto jest jeszcze coś ważnego, co mogą dla swego dziecka zrobić…

( … ) Istnienia podobnych zależności wśród ludzi (pomiędzy jakością kontaktów matki i dziecka a jego rozwojem) dowodzą niektóre badania. Podczas eksperymentu przeprowadzonego w Uniwersyteckim Centrum Medycznym w Miami (USA), dwadzieścioro wcześniaków masowano trzy razy dziennie po piętnaście minut. Okazało się, że w porównaniu z grupą kontrolną przybierały prawie o połowę więcej na wadze, były bardziej aktywne i czujne, a ich system nerwowy dojrzewał szybciej. W rezultacie opuszczały szpital całe 6 dni wcześniej.

Jak można wyjaśnić te różnice? Cóż tak niezwykłego zachodzi pomiędzy dłońmi matki a maleńkim ciałkiem dziecka? Wiadomo, że powstanie i rozwój schematów czynnościowo-poznawczych wymaga odpowiedniego napięcia w korze mózgowej, ten zaś uzależniony jest od dopływu dostatecznej liczby bodźców emocjonalnych. Aby więc dziecko rozwijało się prawidłowo, potrzeba nie tylko odpowiedniego pokarmu, temperatury i powietrza, ale również – i to wcale nie w mniejszym stopniu – zespołu bodźców pochodzących od bliskiej osoby (matki, ojca, babci), jej pieszczotliwie brzmiącego głosu, dotyku, podnoszenia, przytulania i kołysania. Badania wykazały, że rozwój dzieci, które przez cały dzień nie tracą bliskiego kontaktu z matką, jest pod każdym. względem znacznie szybszy….Bezpośredni kontakt dotykowy z matką stanowi dla niemowlęcia źródło doznań kinestetycznych oraz bodziec stymulujący rozwój układu nerwowego. Dojrzewanie tego układu u małego dziecka polega zarówno na rozroście poszczególnych pól i okolic kory mózgowej, jak też na postępującej mielinizacji włókien nerwowych. Osłonka mielinowa, otaczająca każdy nerw jak izolacja drut elektryczny, osłania system nerwowy, ułatwia przewodzenie impulsów i umożliwia rozwój połączeń pomiędzy komórkami. Masaż stanowi czynnik wspomagający bardzo istotne stadium rozwoju osobowości dziecka.

 

  1. Joanna Kaczara „Masaż niemowlęcia”
  2. Materiały z kursu „Masaż Shantala” 18.04.2010r.

Opracowała:

mgr Małgorzata Świderska- Poniatowska

Instruktor masażu Shantala.

Rodzicu nigdy nie jest za wcześnie

Rodzicu nigdy nie jest za wcześnie na wspomaganie rozwoju dziecka

Informacje zawarte w artykule mogą dotyczyć wszystkich niemowląt, zarówno tych, które urodziły się o czasie, ale również dzieci urodzonych przedwcześnie, które mają kłopoty ze ssaniem, połykaniem, oddychają przez usta, mają częste infekcje górnych dróg oddechowych, ślinią się,  mogą ( nie muszą) w późniejszym czasie mieć wady wymowy.

Masaż logopedyczny jest ciekawą formą pomocy logopedycznej a towarzyszyć mu powinny, m.in.

– systematyczność

– cierpliwość

-wytrwałość

– krem dla dzieci lub oliwka

– czyste ręce

– 10 minut czasu w ciągu dnia

Masaż zaczynamy od czoła. Najlepiej, gdy dziecko leży na plecach. Palce obu rąk kładziemy na środku czoła dziecka i wykonujemy ruchy koliste w kierunku skroni. Na skroni wykonujemy kilka ruchów kolistych i ponownie przenosimy się na środek czoła, wykonując 5 takich ruchów.

Następnie masujemy okolice wokół oczu- palcami wskazującymi obu rąk uciskamy kości czaszki wokół oczodołu, możemy również „rysować okulary”. Palcami wskazującymi obu rąk uciskamy od nasady nosa i kończymy przy skrzydełkach nosa. Następnie palcami uciskamy skórę policzków od kącików oczu przy nosie do zewnętrznych kącików ust. Kciukami przyciskamy delikatnie powieki.

Ilość powtórzeń oraz nacisk dostosowujemy do wytrwałości dziecka. Dzieci bardziej wrażliwe będą wymagały lżejszego nacisku. Z czasem nadwrażliwość ustąpi, a odczuwanie bodźców dotykowych nie będzie nieprzyjemne.

W taki sam sposób (koliste ruchy opuszkami palców) masujemy oba policzki i brodę.

Następnie masujemy usta: kciuki obu rąk kładziemy pod brodą dziecka, domykając usta. Palce wskazujące obu rąk wykonują ruchy okrężne najpierw wokół górnej wargi, następnie wargi dolnej. Po zakończeniu ruchu spiralnego zatrzymujemy palce w kącikach ust. Możemy rozciągać usta w kierunku uszu ( jak przy głosce i) i ściągać do środka (jak przy głosce u).

Masaż uszu polepsza wrażliwość słuchową.  Polega na oszczypywaniu małżowin usznych od dołu do góry- po trzy razy. Następnie pociągamy małżowiny do góry, w bok i do dołu. Palcami wskazującymi uciskamy punkty w dołkach za uszami.

Masaż szyi– polepsza połykanie, likwiduje ślinotok. Masaż ten wykonujemy przed jedzeniem- od brody całą dłonią głaszczemy szyję do dołu, kiedy masujemy szyję między posiłkami wykonujemy ruchy od klatki piersiowej w kierunku brody.

Masaż jamy ustnej– dzięki niemu dziecko prawidłowo będzie odczuwało czuciowe bodźce wewnątrz jamy ustnej. Dzieci które są wrażliwe pozbędą się nadmiernej wrażliwości, zaczną odczuwać stosownie do działającego bodźca. W sposób świadomy poznają możliwości ruchowe języka, poprawią sposób mówienia, połykania, żucia, zlikwidują odruch kąsania.

Masaż jamy ustnej możemy wykonywać kilka razy dziennie przed posiłkiem. Można wykonywać go miękką szczoteczką lub nakładką na palec. Na początku nasz dotyk powinien być lekki, w miarę upływu czasu silniejszy.

Podczas masażu języka dziecko otwiera szeroko usta. Kładziemy palec lub szczoteczkę na czubku języka i wykonujemy ruchy spiralne środkiem języka w kierunku gardła, aż do wystąpienia odruchu wymiotnego, następnie masujemy prawy i lewy bok języka, po trzy razy. Możemy również wykonywać ćwiczenia bierne, chwytając za czubek języka podnosimy go do góry, w dół, w lewą i prawą stronę.

Masaż podniebienia zaczynamy od początku jamy ustnej. Kolistymi ruchami przesuwamy się wzdłuż podniebienia aż do wystąpienia odruchu wymiotnego. Podobnie masujemy boki podniebienia dziąsła.

 

Masaż wewnętrznej strony policzków polega na masowaniu okrężnie policzków w prawą i lewą stronę. W przypadku małych dzieci masujemy dziąsła, pocierając je kilka razy wskazującym palcem z góry do dołu w szczęce górnej (zgodnie z kierunkiem wzrostu zębów), od dołu do góry w szczęce dolnej. Gdy dziecko ma już zęby postępujemy odwrotnie.

Masaż jest ciekawą formą zabawy, można wykorzystać w nim słodkie nagrody, m.in. miód, dżem lub nutellę.

Zachęcam Rodziców do masowania swoich pociech, ponieważ sprawi to dużą frajdę zarówno dzieciom jak i dorosłym.

 

Rodzicu pamiętaj, że dotyk wpływa na siły życiowe organizmu. /za Jerome Liss/.

 

Opracowała: Małgorzata Świderska- Poniatowska

Logopeda, neurologopeda.